امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
صنعت چاپ ایران و چشم انداز سرمایه گذاری بین المللی
#1
صنعت چاپ ایران و چشم انداز سرمایه گذاری بین المللی
صنعت چاپ ایران، از نگاه ارایه دانش های تخصصی، موقعیت استراتژیک کشور و سایر عوامل انسانی و اقتصادی و قابلیت های موجود، از پتانسیل های بسیار بالایی برای ارتقای وضعیت خود برخوردار است، وضعیت فعلی ایران ناشی از فاکتورهای متعددی است که برخی از آنها به صورت مقطعی و برخی دیگر از نوع دلایل بنیادی هستند.
قابلیت های ایران برای تبدیل شدن به قطب تولید محصولات چاپی در منطقه را می توان چنین برشمرد :
۱-  تنوع اقلیمی:  ایران از تنوع اقلیمی بی نظیری برای تولید اقتصادی و با کیفیت انواع محصولات چاپی را داراست.
۲- نیروی کار ارزان و فراوان : ایران تقریبا جوان ترین کشور دنیاست و این نیروی کار جوان و ارزان نسبت به کشورهای پیشرو در امر محصولات چاپی مزیتی برای توسعه این بخش محسوب می شود.
۳-  وجود روزهای فراوان آفتابی و تعداد روزهای ابری کم:  نور از مهم ترین نیازهای کسب و کار است است خوشبختانه در ایران به دلیل شدت تابش مطلوب و روزهای آفتابی بالا مشکل چندانی از نظر نور وجود ندارد و همین موضوع بسیاری از هزینه ها را پایین می آورد.
۴-  وجود انرژی فسیلی فراوان و ارزان قیمت : ایران از نظر ذخایر هم از نظر ذخایر نفتی و هم گازی مقام دوم جهان را داراست. از سوی دیگر محصولات چاپی نیاز مبرم به سوخت ارزان برای تولید و حمل و نقل دارند و تفاوت فاحشی را در قیمت تمام شده ایجاد می کنند که این مزیت در صورت استفاده درست. افزایش حضور جهانی و صادرات ایران را در پی خواهد داشت. گفتنی است که هزینه های سوخت و نیروی انسانی به تنهایی حدود ۷۰ درصد کل هزینه های جاری تولید را در کشورهایی نظیر هلند به خود اختصاص می دهند.
۵- نزدیکی ایران به بازارهای بزرگ مصرفی جهان:  کشورهای عربی همسایه و حوزه خلیج، کشورهای تازه استقلال یافته، روسیه و اروپا از مراکز مهم مصرف به شمار می روند که مرکزیت ایران می تواند مزیت بزرگی محسوب شود. در بازارهای آینده این محصولات می تواند برای ایران که نزدیک ترین تولیدکننده به این بازار است مزیت بزرگی باشد.
۶- وجود جمعیت ۸۰ میلیونی ایران و با احتساب بازارهای همسایه به عدد  ۳۰۰ میلیون می رسد.
۷- امنیت سیاسی بالا در مقایسه با دیگر مکان های سرمایه گذاری.
۸- تغییر نگاه دولت جدید به مسایل سرمایه گذاری خارجی در کشور.
و هم اکنون در سایه تحولات سیاسی داخلی و بین المللی نشانه های مثبتی برای اقتصاد کشور و به تبع آن صنعت چاپ ایران پیش بینی می شود. خوشبختانه چشم اندازهای پیش روی صنعت چاپ، نوید بخش افق های تازه ای است و بازارهای بالقوه بسیاری در برابر این صنعت گشوده شده است که از آن جمله می توان به حوزه وسیع بازار صنایع چاپ و بسته بندی در منطقه و داخل ایران اشاره کرد.
کارشناسان این حوزه در ایران معتقدند یکی از وجوه و بخش های بزرگ صنعت چاپ در دنیای مدرن مربوط به صنایع بسته بندی است و سیاست گذاری ها دروراستای توسعه فعالیت های گسترده در این بخش حکایت از اهمیت این حوزه دارد. چرا که یکی از مهمترین شاخصهای رشد و توسعه اقتصاد هر کشور میزان رشد صنعت چاپ و بسته بندی آن است.
خوشبختانه با تحولاتی که پس از توافق تاریخی ژنو روی داد، هم اکنون طرف های اروپایی وآسیایی به شکل بهتری جوابگوی طرف های ایرانی خود هستند و زمینه های مثبتی برای گسترش همکاری هایی متقابل در حال شکل گیری است و فرصتی طلایی برای مذاکره و گفتگو با متولیان بخش خصوصی و نهادهای نظارتی ایران بوجود آورده است و متولیان ایرانی این صنعت مشتاقانه پذیرای سرمایه گذاران خارجی در بخش های مختلف چاپ و به خصوص در صنعت بسته بندی اند.
با توسعه سطح توافق های ایران با کشورهای مختلف به خصوص در حوزه صنایع، حمل و نقل، نفت و انرژی، توریسم، بانک و بورس، کشتیرانی و... جامعه کسب و کار ایران به شدت نیازمند استفاده از خدمات چاپ و بسته بندی در سطح بزرگی است که در اینجاست که اگر سرمایه گذاران خارجی بتوانند در شرایط کنونی دست به کار شوند و قراردادهای اقتصادی را در زمینه سرمایه گذاری حوزه چاپ و بسته بندی را با ایرانیان به امضا برسانند. مطمئن باشند که سود هنگفتی را در این راه بدست خواهند آورد و توامان با شکوفا شدن صنایع بسته بندی، تعداد قابل توجهی شغل جدید ایجاد شده و سرمایه گذارهای خارجی آمادگی خواهند داشت با آوردن تکنولوژی پیشرفته صنایع چاپ و گرافیک در توسعه صنعت چاپ ایران همکاری و شرکت فعال داشته باشند.
تولید پلیت های CTP ، تولید مرکب های چاپ با کیفیت بالا، تولید انواع کاغذ، مقوا و ورق های کارتنی از صنایع جانبی خواهند بود که با توسعه صنعت چاپ رونق خواهند گرفت که خود عامل اشتغال و توسعه خواهند شد.
بهره گیری از سرمایه گذاری و فن آوری های پیشرفته و تجربه های ارزشمند در تولید و صادرات موجب می شود بهترین کیفیت چاپ با حداقل قیمت تمام شده در ایران قابل تولید شود و عملا، علاوه بر پوشش نیازهای فراوان داخلی امکان صادرات محصولات چاپی به کشورهای خارجی نیز فراهم می شود. بدین ترتیب می توان پیشرفت منظم و پایدار بازار چاپ ایران را انتظار داشت که امری حتمی است که تحقق می یابد.
البته در این عرصه کاستی های مهمی نیز وجود دارد که به عنوان چالش های عمده صنعت چاپ ایران مطرح است. برای مثال بخش عمده ای از چاپخانه های ایران با تجهیزات قدیمی و در چهار چوب و فضای دولتی اقدام به چاپ می کنند که در نتیجه تولید آن ها با مشکلات کیفی مواجه بوده و قیمت تمام شده آن ها به هیچ وجه قابل رقابت نیست.
بنابراین برای باقی ماندن در کوران رقابت های بین بخشی و بین المللی لازم است که با درک اهمیت و نقش بلامنازع فن آوری های نوین در طراحی، تولید و عرضه محصولات و خدمات مختلف فرهنگی و هنری و افزایش بهره وری و شکوفا کردن ظرفیت های قوی نیروی انسانی و ایجاد بسترهای مناسب برای توسعه صنعت چاپ، در زمینه نوسازی شبکه چاپخانه های کشور و به کارگیری سخت افزارها و نرم افزارهای مدرن امروزی در این شبکه اقدام کرد و نباید فراموش کرد که صنعت چاپ و صنایع وابسته نقش مهمی در مبادلات بین المللی ایفا می کند. از بسته های کالاها گرفته تا چاپ لیبل، چاپ کتاب، چاپ کاتالوگ ، چاپ بروشور و چاپ جعبه و مطبوعات، انواع و اقسام لفاف و بسته بندی کالاها، تابلوها و استند تبلیغاتی و  پوسترهای تبلیغاتی، چاپ صنعتی و... از جمله این کارکرد است.
در دنیای تولید و تجارت امروز هیچ یک از محصولات صنعتی و تولیدی، از خدمات و تولیدات صنایع چاپ بی نیاز نیستند و برای نفوذپذیری محصولات تولیدی یک کشور در بازار داخلی و بازارهای جهانی، صنایع چاپ پیشرفته کشورها نقش بسیار عمده ای در معرفی توانمندی های تولید و تجارت هر یک از کشورها ایفا می کنند.
در حال حاضر تولید محتویات نفیس و اثرگذار به علت ضعف امکانات و ظرفیت های سخت افزاری و نرم افزاری، در اختیار کشورهای دیگری مانند چین و ترکیه قرار گرفته است و همین مساله سرمایه گذاری های بین المللی را به جای ورود به ایران به کشورهای فوق سوق می دهد و این فرایند یکی دیگر از چالش های جدی صنعت چاپ ایران به شمار می رود.
دستیابی ایران به مقام نخست منطقه در افق چشم انداز، نیازمند توسعه همه جانبه صنعت چاپ، ایجاد زیرساخت های لازم، آموزش نیروی انسانی، بازسازی و نوسازی صنایع چاپ، بسترسازی های قانونی و حقوقی برای حضور بیشتر در بازارهای بین المللی است و حضور سرمایه گذاران خارجی و داخلی در این بخش است. این همه نیازمند عزم ملی و ایفای نقش فعال همه مدیران و دست اندرکاران موثر و مرتبط کشور است.
قدر مسلم این که صنعت چاپ می تواند گام های شتابانی را به سوی توسعه بردارد. به این منظور توجه به مواردی چون سرمایه گذاری در انتقال پیشرفته ترین تکنولوژی چاپ افست، چاپ فلکسو و چاپ دیجیتال، آموزش و توانمندسازی نیروی انسانی چاپ برای بهره برداری کامل از تکنولوژی خریداری شده، تحقق سالیانه ۳ میلیارد دلار گردش مالی صنعت چاپ ایران در آینده با پوشش نیازهای داخلی و نیاز کشورهای پیرامونی با تاکید بر چاپ بسته بندی و چاپ لیبل، چاپ دیجیتال، کتاب و نشریات و بالاخره فروش دانش فنی به کشورهای منطقه راهگشا خواهد بود.
ضرورت ایجاد و گسترش سرمایه گذاری در حوزه چاپ و بسته بندی از طرف سرمایه گذاران برگ برنده ای است که نیاز به هوشیاری و درایت در این مقطع از زمان دارد که هر شخص یا شرکتی با شم بازار خود می تواند آن را دریافت و در راه آن قدم اصلی را بردارد.
منبع : چاپ و نشر
پاسخ


پیام‌های این موضوع
صنعت چاپ ایران و چشم انداز سرمایه گذاری بین المللی - توسط بسته بندی - 20-05-2018, 05:23 AM

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان